مرگ بر توهین به پیامبر{ص}

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، سرچشمه حکمت و گوش، آبگیر آناست . [امام علی علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
داداش مهدی[360]
این وب لاگ جهت زنده نگه داشتن یاد شهیدمحمود اکبری راه اندازی شده (قسمتی از وصیت نامه)آن دنیا همین لحظه وتمام لحظات این دنیا رادرکتاب اعمالمان بخواسته الله خواهیم دید.

خبر مایه
پیوند دوستان
 
لحظه های آبی(سروده های فضل ا...قاسمی) جاوید باد ایران دیداردوست موعود هادی قیدار شهر جد پیامبراسلام فانوس عشق بلوچستان وب نوشته مهدی میانجی ► o▌ استان قدس ▌ o ◄ نغمه ی عاشقی خرید و فروش ضایعات آهن امامزاده میر عبداله بزناباد آرشیوی متنوع از مسائل روزمره طراوت باران تنهایی......!!!!!! خاطرات دکتر بالتازار .: شهر عشق :. پیامنمای جامع ایران اسلامی سایت روستای چشام (Chesham.ir) نرگس 1 منتظر مفرد مذکر غایب مهاجر ابـــــــــــرار نور اهلبیت (ع) دانایان دل شکســــته عشقی به پاکیه عشق شیرین و آبتین welcome to my profile عشق Manna ♥Deltangi زندگی جیغ بنفش در ساعت 25 نت سرای الماس گروه اینترنتی جرقه داتکو من،منم.من مثل هیچکس نیستم غزلیات محسن نصیری(هامون) wanted ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن قتیل العبرات آتیه سازان اهواز عشق یعنی ... رویابین دنیای خودرو کشکول نوری چایی_بیجار نمی دونم بخدا موندم کشاورزی نوین عرفان وادب سکوت پرسروصدا به رنگ ابی دل شکسته عدالت جویان نسل بیدار مرامنامه عشاق صل الله علی الباکین علی الحسین یاور 313 مهندسی متالورژِی ولایت _ وحدت _ بصیرت السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) تینا delshekasteh تبلیغات ردپای عشق سفیر نور جوان و درس vagte raftan علی مناجات با عشق از یک انسان طراحی نقشه های ساختمانی حرف های نگفته دلهای شکسته بارانی از غم تَرَنّم عفاف پرسپولیس دیدبان اینترنتی نور اهلبیت(ع)،ولایت معرکه همون قلقلک انتظار منتظَر کوچه های بنی هاشم سـدرة المنتهی نـــابترینـــــــــــــــــها حجاب بسوی ظهور من وتو ورزش به نام آنکه مسی را آفرید تا رونالدو بی سرور نماند... سلامت ما خطـــــــ خطی * امام مبین * نه دی 88 پایوند داستان نویس دکتر علی حاجی ستوده قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی تبلیغات سرمایه گزاری برای آینده عاشق امام زمان (عج) سجود آموزشگاه زبان مهرآفرینان MEHR AFARINAN LANGUAGE SCHOOL طیفکان مشتاق شیدائی هدهد... مسأله شرعی همه خوبند یاحیدر کرار مددی حجاب چیست؟ یک شمع1
افسران - یک صلوات و هزاران ثواب

اللهمَّ صَلِّ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبینَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، مَا اختَلفَ المَلوَانِ و تَعاقَبَ العَصْرَانِ وَ کَرَّ الجَدیدانِ وَاسْتَقبَلَ الفَرقَدانِ وَ بَلغ رُوحَهُ وَ ارواحَ اهْلِ بَیْتِهِ مِنِّی التحِیَّةَ وَ السَّلامَ .
خدایا درود فرست بر مولای ما و پیامبر ما محمد و خاندانش تا آنگاه که روز و شب می آیند و میروند و بامداد و شامگاه پی در پی میشوندو روزان و شبان به دنبال هم میرسند و آن دو ستاره قطبی بزرگ و کوچک روی می آورند و روا او و خاندانش را از سوی من درود و سلام برسان

رو
ایتی راجع به فضیلت این صلوات در تفسیر روح البیان :
"آورده‏اند که کسی نزد سلطان غازی محمود غزنوی آمد و گفت مدتی بود که حضرت پیغمبر را علیه السلام می خواستم که در خواب ببینم و غمی که در دل دارم به آن دلدار غمخوار باز گویم‏

همه شب دیده بعمدا نگشایم از خواب
بو که در خواب بدان دولت بیدار رسم‏

قضا را سعادت مساعده نموده شب دوش بدان دولت بیدار رسیدم و رخسار جانفزای جهان آرایش «کالقمر لیلة البدر و کالروح لیلة القدر» دیدم چون آن حضرت را منبسط یافتم کفتم یا رسول اللّه هزار درم قرض دارم ادای وی را قادر نیستم و می‏ترسم که أجل در رسد و وام در کردن من بماند حضرت پیغمبر علیه السلام فرمود که نزد محمود سبکتکین رو و این مبلغ ازو بستان کفتم یا سید البشر شاید از من باور نکند و نشانی طلبد کفت بگو بدان نشانی که در أول شب که تکیه می کنی سی هزار بار بر من درود می‏دهی و به آخر شب که بیدار می شوی سی هزار نوبت دیگر صلوات می‏فرستی وام مرا ادا کن سلطان محمود به گریه درآمد و او را تصدیق کرده قرضش ادا کرد و هزار درم دیگرش بداد ارکان دولت متعجب شده گفتند ای سلطان این مرد را درین سخن محال که گفت تصدیق کردی و حال آن که ما در أول شب و آخر با توییم و نمی‏بینم که به صلوات اشتغال می کنی و اگر کسی بفرستادن درود مشغول گردد و بجدی و جهدی که زیاده از آن در حین تصور نیاید در تمام اوقات و ساعات شبانه روز شصت هزار بار صلوات نمی تواند فرستاد به اندک فرصتی در أول و آخر شب چگونه این صورت تیسییر پذیر باشد سلطان محمود فرمود که من از علما شنوده بودم که هر که یکبار بدین نوع صلوات فرستد که (اللهم صل علی سیدنا محمد ما اختلف الملوان إلخ) چنان باشد که ده هزار بار صلوات فرستاده باشد و من در أول شب سه نوبت و در آخر شب سه کرت این را می‏خوانم و چنان می دانم که شصت هزار صلوات فرستاده‏ام پس این درویش که پیغام سید أنام علیه الصلاة السلام آورده است گفت آن کریه که کردم از شادی بود که سخن علما راست بوده و حضرت رسول علیه الصلاة و السلام بران گواهی داده

  
  

سیاستمداران بدون نقش‌آفرینی مردم کاری از پیش نمی‌بردند

رهبر معظم انقلاب فرمودند: اصل انقلاب اسلامی متکی به همین حضور مردمی بود و چنانچه مردم به میدان نقش آفرینی وارد نمی‌شدند، کاری از سیاستمداران و جریان‌های سیاسی ساخته نبود.

سیاستمداران بدون نقش‌آفرینی مردم کاری از پیش نمی‌بردند

 

به گزارش اترک   به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع خیرین سلامت کشور با اشاره به نقش تعیین کننده مردم در تمام صحنه‌های مهم اعم از سیاست، اقتصاد، سلامت، فرهنگ و آموزش و پرورش خاطرنشان کردند: اصل انقلاب اسلامی نیز متکی به همین حضور مردمی بود و چنانچه مردم به میدان نقش آفرینی وارد نمی‌شدند، کاری از سیاستمداران و جریان‌های سیاسی ساخته نبود.

ایشان با تأکید بر اولویت داشتن مسئله سلامت، بهداشت و درمان بر بسیاری از مسائل کشور، افزودند: مسئولان و دلسوزان باید بنحوی برنامه ریزی کرده و مسائل را در عرصه اجرایی دنبال کنند که خیال مردم از مسئله درمان آسوده شود.

رهبر انقلاب اسلامی حفظ ساختار مردمی در این‌گونه مجامع خیریه را مهم و ضروری برشمردند و افزودند: نباید با غلبه دادن ساختارهای بسته اداری، پویایی و نشاط را از مجامع مردمی سلب کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنان خود، بزرگ‌ترین مشوق برای خیرین را، به ثمر نشستن و بروز آثار عینی کارهای خیر خواندند و تصریح کردند: این فعالیت‌های خیرخواهانه، رضای خداوند متعال را نیز بدنبال خواهد داشت و هر کار خیری در میزان الهی محفوظ است و از نظر دور نخواهد ماند.

در ابتدای این دیدار، آقای سید رضا نیری دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور، گزارشی از ساختار، فعالیت‌ها و خدمات، برنامه‌ها و نیازهای این مجمع بیان کرد و اظهار داشت: اساس تشکیل و مبنای رویکرد مجمع خیرین سلامت کشور در طول سه سال فعالیت آن، بر اساس توصیه رهبر انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه سلامت بوده است.


91/10/28::: 4:21 ع
نظر()
  

چین اعلام کرد که از حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت ساخت سلاح هسته ای و تبدیل شدن آن به یک سند بین المللی حمایت می کند.

استقبال چین از حکم رهبر معظم انقلاب

 

به گزارش اترک ، چین اعلام کرد که از حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت ساخت سلاح هسته ای و تبدیل شدن آن به یک سند بین المللی حمایت می کند. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه چین چهارشنبه شب گفت این ابتکار جمهوری اسلامی ایران قابل توجه و مورد استقبال دولت متبوعش است.
 
?هونگ لی? با اشاره به عضویت ایران در ?ان پی تی ? و همکاری لازم با آژانس بین المللی انرژی اتمی، تاکید کرد: چین به این مساله که ایران قصد دارد فتوا رهبر عالی این کشور را به یک سند بین المللی تبدیل کند، بسیار اهمیت می دهد.
 
اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان مبنی بر اینکه ایران آمادگی دارد فتوای رهبر معظم انقلاب به عنوان یک سند بین المللی به ثبت برسد طی دو روز اخیر مورد توجه محافل رسانه ای و کارشناسی چین قرار گرفته است.
 
مهمانپرست در نشست خبری این هفته با رسانه ها در پاسخ به سئوالی در این باره که وزیر امور خارجه پیشنهاد داده که فتوای رهبری در مورد سلاح های هسته ای به عنوان سند بین المللی به ثبت برسد، گفت: ما بارها مخالفت خود را با هرنوع کشتار جمعی اعلام کردیم و برای ایجاد یک موج جهانی در این زمینه در ایران اجلاس های بین المللی برگزار کردیم و در عین حال اولین پیشنهاد دهنده برای خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای بوده ایم.
 
مهمانپرست با بیان اینکه دارندگان سلاح متخلف هستند و باید هر چه سریعتر به تعهدات خود عمل کنند، اظهار داشت: نکته قابل توجه در این باره فتوای مقام معظم رهبری است که برای ما هیچ چیز بالاتری از آن برای تعیین چارچوب فعالیت های هسته ای وجود ندارد. وقتی بالاترین مقام کشور نقطه نظرات خود را به عنوان فتوا اعلام می کنند به همه ما واجب است که به آن عمل کنیم.
 
 برخی از مسئولان کشورهای غربی اعلام کرده اند که از این فتوا استقبال می کنیم ولی جنبه مذهبی دارد و نمی تواند برای دولت الزامی داشته باشد که این امر نشان دهنده عدم شناخت آنها از اسلام است. ما آمادگی داریم این فتوا به عنوان یک سند بین المللی به ثبت برسد و بهانه از کشورهایی که سعی می کنند نقطه نظرات خود را به ما تحمیل کنند گرفته شود.
 
همزمان خبرگزاری شین هوا نیز روز پنجشنبه گزارش داد که تهران و نمایندگان آژانس در حال گفت و گوهای سازنده ای هستند و قرار است مذاکراتی که از دیروز آغاز شده امروز نیز در تهران ادامه یابد تا طرفین به یک توافق جامع دست یابند.
 
چین بار دیگر مخالفت خود را نیز با تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران اعلام کرده است. چین از حقوق هسته ای ایران دفاع می کند و همواره تاکید کرده است که تهران حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد.
 
خبرگزاری ایرنا

  

فردا 26 دی ماه مسادف با فرار شاه از ایران است

فقط خواستم بگم مسولین محترم حواسشون جمع باشه

کاری نکن که مردوم اونا را مثل شاه بیرون کنن به فکر خدمت

به مردم باشن به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه داشته باشن

هم بستگی وهم دلی برای خدمت به مردم داشته باشن مدیر باشن

نه رئیس و...

شاه رفت

 

شاه رفت

شاه رفت

خدایا خادمان به مردم را در پناه خود حفظ کن ...

آمین یا رب العالمین


91/10/25::: 7:53 ع
نظر()
  
  

علامه حسن زاده:گوشتان به دهان رهبرتان باشد زیراگوش ایشان به دهان حجت ابن الحسن (عج)است.

روحی فداک یا سید علی


  
آثار و نشانه های راستگویی

آثار و نشانه های راستگوییراستی و درستی یکی از فضایل بزرگ انسانی است که در همه مکاتب الهی و حتی مکاتب مادی دارای ارزش والا است. برعکس آن، دروغ و دروغگویی است که در همه مکاتب به ویژه مکتب اسلام منفور بوده و سرچشمه گناهان بسیار شمرده شده است.
در این مقاله نویسنده کوشیده است نگاهی اجمالی به آثار و نشانه های راستگویی داشته باشد. مطلب را با هم از نظر می گذرانیم:
? کارکردهای راستگویی
یکی از یاران پیامبر(ص) از این که گرفتار گناه می شود به پیامبر(ص) گلایه برد و خواستار راهنمایی آن حضرت شد. پیامبر(ص) به وی می فرماید: دروغ نگو! آن شخص گفت: همین. پیامبر(ص): فرمود: همین و بس. مرد رفت و در برابر امری قرار گرفت که گناه بود و چون خواست آن را مرتکب شود گفت اگر پیش پیامبر(ص) رفتم و گفت این کار را کردی چه بگویم؟ دروغ بگویم. من که وعده داده ام دروغ نگویم. چند مسئله دیگری نیز رخ داد و او برای این که به پیامبر دروغ نگوید از ارتکاب آن خودداری کرد. این گونه است که رفتار خود را اصلاح کرد.
قرآن در آیات 70 و 71 سوره احزاب به تأثیر و کارکرد راستگویی مومنان در گفتارشان اشاره کرده و آن را سبب اصلاح اعمال آنان می داند. از این رو فرمان می دهد برای این که اعمال ایشان به اصلاح گرایید همواره قول سدید و گفتار خالی از هرگونه شائبه دروغ و لغو بگویند و سخنی را بر زبان آورند که ظاهر آن با باطن آن موافق باشد. (مجمع البیان ج 7 و 8 ص 584)
در آیه 20 و 21 صداقت و راستگویی را موجب تسلیم شدن شخص در برابر دستورهای خداوند و آموزه های وحیانی آن می شمارد. علامه طباطبایی در تفسیر آیه می نویسد: برخی «طاعه و قول معروف» را خبر مبتدای محذوف دانسته اند که در اصل «امرهم یا ایمانهم بنا طاعه» بوده است. بدین معنا که هرگاه سوره ای نازل می شود اگر اظهار طاعت کنند و به هنگام عمل نیز با صدق و راستی آن را به اجرا درآرند برای آنان بهتر است. (المیزان ج 18 ص 239)
بنابراین کسانی که اهل صداقت و راستی هستند کسانی هستند که در برابر آموزه های وحیانی تسلیم می باشند و هرگز بر خلاف آن عمل نمی کنند و رفتارشان همواره در چارچوب آموزه های دینی است و گامی برخلاف آن برنمی دارند.
اصولا رستگاری جز با راستگویی امکان پذیر نیست و کسی که دروغ می گوید و ظاهر کلامش با باطن آن موافقت ندارد و بر خلاف واقع سخنی را بر زبان می راند نمی تواند امید به رستگاری داشته باشد. خداوند در آیه 119 سوره مائده می فرماید: روز قیامت تنها کسانی رستگار می شوند و از آتش دوزخ رهایی می یابند که راستگو باشند. امروز روزی است که تنها صدق و راستی راستگویان است که به فریاد ایشان می رسد و سربلند و پیروز از آزمون دنیا بیرون می آیند.
درحقیقت کسانی که راستگویی را منش و روش خویش قرار داده اند و در هر حال و مقامی راستگویی می کنند و سخنی به دروغ بر زبان نمی رانند در قیامت از راستگویی خویش بهره مند می شوند. (مائده آیه 119)
از دیگر آثار راستگویی که در آیات 35 و نیز 70 و 71 سوره احزاب بدان اشاره شده است بهره مندی از مغفرت الهی است. به این معنا که راستگویان در پوشش خالص الهی قرار می گیرند و خداوند آنان را از شر و آسیب اموری زیانبار حفظ می کند.چون اهل راستگویی و صداقت هستند در دام گناه نمی افتند و خداوند در اطراف ایشان حفاظی را پدید می آورد تا گرفتار گناه نشوند.
درحقیقت با بهره گیری از منش و روش راستگویی برای خود دیوار حفاظتی می سازند که خداوند آن را خود برپا می دارد و در حفاظ و پوشش اوست که از گناه ایمن می شوند و غفران و غفاریت الهی آنان را در بر می گیرد. این گونه است که زمینه های رشد و ترقی انسان برای دست یابی به مقامات معنوی فراهم می آید. این همان چیزی است که هر کسی خواهان آن است و می خواهد تا به قدرت و توانایی ذاتی خویش دست یابد.
خداوند در آیات 56 و 57 سوره مریم گام نخست دست یابی به مقامات معنوی و استعدادهای نهفته و سرشته در ذات آدمی را بهره گیری از سلوک راستگویی می داند.
در آیه 57 سوره مریم دست یابی به مقام عالی و مکانت رفیع را جز در راستگویی به عنوان منش و خصلت شخص نمی داند. اصولا گام اول و بلند برای دست یابی به مقام انسان کامل آن است که شخص خود را از دام دروغ برهاند و راست گویی جزو منش وی شود. آن گاه است که به مقام انباء و نبوت می رسد. مقام انباء و نبوت نوعی ارتباط میان خدا و انسان است که شخص می تواند از آموزه های خاص خداوند بی واسطه حتی در امور جزیی زندگی خویش بهره برد. البته مقام انباء و نبوت مقامی نیست که شخص بتواند براساس آن دیگری را راهنمایی کند مگر این که به مقام رسالت و پیامبری برسد که خاص افرادی ویژه است که از آدم تا خاتم (ص) بوده است و به حکم الهی این گونه از نبوت رسالتی پایان یافته است ولی نبوت غیر رسالتی برای همگان ممکن است اتفاق افتد و این زمانی است که انسان خود را در مسیر کمالی قرار دهد و در سیر و سلوک قرآنی و وحیانی عمل کند و گامی از آن دور نشود و به سخن دیگر صداقت جزو ذات و سرشت وی شود و راستگویی جزو منش او قرار گیرد.
خداوند در آیه 41 سوره مریم صدق و راستگویی به معنای منش و خصلت فعلیت یافته شخص را زمینه دست یابی به مقام نبوت می شمارد و در آیه 56 همین سوره بر آن تاکید می کند.
تاکید بر منش بودن راستگویی به این دلیل است که در آیه سخن از صدیق که صیغه مبالغه است به میان آمده است و مراد کسی است که راستگویی جزو منش و روش وی قرار گرفته است و شخص در حد اعلای راستگویی است و عمل و کلامش و ظاهر و باطنش با هم مطابقت دارد و مخالفتی میان سخن ظاهر و باطن رفتار و واقع نیست؛ زیرا ملاک در امر نبوت صدق است و تصدیق کننده آیات و معجزات سزاوار این است که به مقام نبوت دست یابد. (روح المعانی ج 9 جزء 16 ص 139)
چنین شخصی از سوی خداوند تکریم می شود و به مقامات معنوی و مکانت عالی می رسد که مورد توجه و یادکرد خداوند قرار می گیرد و خداوند وی را به طور شخصی مورد عنایت خویش قرار می دهد و ارتباط خاصی را با او برقرار می کند که از آن نبوت انبائی یاد می شود. (مریم آیات 41 و 56)
بنابراین برای دست یابی به مقامات معنوی راست گویی نه تنها گام نخست بلکه گام بلندی است که شخص را تا مقام نبوت انبایی بالا می برد و مورد توجه و عنایت خاص خداوند قرار می گیرد و این گونه است که می تواند با فضل و عنایت خاص خداوند دیگر ظرفیت ها و توانمندی های سرشته و ذاتی خویش را به فعلیت برساند و دیگر مقامات معنوی را بپیماید.
براساس این کارکردها و آثار راستگویی است که خداوند در آیه 119 سوره توبه راستگویی و راستی را دارای ارزشی والاتر از ایمان و تقوا می شمارد؛ زیرا نمود تقوا و ایمان در راستگویی به مفهوم پیش گفته ظاهر می شود. کسی که منش وی راستگویی می شود میان باورها و اعمالش تطابق است و این مطابقت براساس اعمال صالح و راستی است که در حوزه اطاعت امر الهی قرار می گیرد. از این روست که برتر از ایمان بی عمل و یا تقوای بی راستی و درستی قرار می گیرد. شخص راستگو و صدیق کسی است که در اوج ایمان علمی و تقوای راستی است.
? مقام راستگویان
مقام راستگویی برخلاف مقام مومنان و مقام متقین مقامی است که پیامبران در آن قرار دارند (مریم آیات 41 و 56) این مقام هم برای پیامبران رسول و هم نبی می باشد و بلکه مقامی است که اهل نبوت انبایی در آن جا گرفته اند و خداوند از این رو در آیه 177 سوره بقره آن را از آن ابرار می شمارد که در عقاید و اخلاقیات و رفتارهای اجتماعی خویش در مقام بلندی قرار گرفته اند. با نگاهی به آیه 38 و 40 سوره نمل می توان دریافت که این مقام ارتباط تنگاتنگی با قدرت در تصرفات و امور خارق عادت دارد؛ زیرا در این آیات خداوند با معرفی آصف بن برخیا وزیر حضرت سلیمان(ع) نشان می دهد که او در این مقام و مکانت نشسته بود و از این روست که در امور تصرف می کرد و توانایی آن را یافته بود که در چشم بر هم زدنی تخت سنگین ملکه سبا را از یمن به فلسطین و بیت المقدس آورد.
بنابراین می توان گفت که مقام صدیقین مقام رسولان و پیامبران مامور و پیامبران انبایی و ابرار و نیکان خاص درگاه الهی است. از این رو در آیات مختلف حضرت ابراهیم (شعراء آیه 69 تا 84) ادریس (مریم آیه 56) اسحاق (مریم آیه 49 و 50) و اسماعیل (مریم آیه 54) و شعیب (شعراء آیه 177 و 179) و کل پیامبران و رسولان (احزاب آیه 7 و 8 و یس آیه 13 تا 17) را به عنوان راستگویان مطرح می سازد.
هم چنین در آیات 52 سوره آل عمران و نیز 111 سوره مائده حواریون و یاران حضرت عیسی (ع) و خضر (کهف آیات 68 تا 78) را جزو راستگویان می شمارد که در گفتارش هرگز راستگویی را ترک نکرد و او در کلام خویش و اعمال خویش برحق و راستی و راستگویی بوده است.
? نشانه های راستگویی
اگر بخواهیم خود را بیازماییم و بدانیم که راستگو هستیم و بر منش و روش راستگویان می باشیم و یا راستگویی را در دیگران بجوییم می توان از نشانه هایی که قرآن بیان داشته بهره بریم. این نشانه ها به ما کمک می کند تا راستگویان راستین را از دروغ گویان دغل کار باز شناسیم و در دام حیله های ایشان نیافتیم.
نخستین نشانه از راستگویی تطابق قول و عمل شخص است. اگر گفتار شخص با رفتار وی مطابقت نداشت وی را می بایست از دروغگویان و یا دست کم کسانی دانست که صدیق نیستند بنابراین نمی توان در برابر ایشان متواضع بود و آنان را الگو قرار داد و خود را مرید ایشان دانست. این مساله را می توان با نگاهی به اعمال آنان به دست آورد. اصولا کسانی که اهل راستگویی هستند برای مردم دل می سوزانند و برای رهایی مردم تلاش می کنند و آنان را از اسارت و بندگی و بردگی استعمارگران رهایی می بخشند. از این روست که اهل انفاق هستند و می کوشند تا با کمک های مالی خویش دیگران را از بند بردگی برهانند. (بقره آیه 177) بنابر این اگر موردی دیده شد که شخص می کوشد تا مردم را برده و بنده خود کند در حقیقت او فریبکار است؛ زیرا کسی که حاضر نیست که شخصی در بند بردگی دیگری باشد چگونه اجازه می دهد که به شکل دیگر برده و بنده او شود؟
از این رو راستگویان اهل انفاق و کمک به دیگران و انسان های نوع دوستی هستند که دستگیر هر در راه مانده ای هستند. (بقره آیه 177) و به حاجت مندان و فقیران کمک می کنند. (همان) و یتیمان و ناتوانان را دستگیر می باشند. (همان) به آخرت ایمان داشته (بقره آیه 77) و نماز به پا می دارند (همان) و زکات مال خویش را می پردازند و اهل وفای به عهد هستند. خویشان را دوست داشته و به هر شکلی به آنان کمک می کنند. این ها نمونه هایی است که قرآن تنها در یک آیه بدان اشاره کرده است.
اصولا راستگویان اهل اخلاص هستند(حشر آیه 8) و در انجام وظایف عبادی واجتماعی و اخلاقی خویش کوتاهی نمی کنند و با تحمل مشکلات و رنج ها آن را انجام می دهند. (بقره آیه 177) اهل ایثار مال (حجرات آیه 15) و جهاد در راه خدا (بقره آیه 246 و 249) و صبر و شکیبایی (بقره آیه 177) می باشند.
در اندیشه و اعتقاد خویش با برهان و دلیل می باشند و این مساله خود مهم ترین دلیل بر راستگویی ایشان افزون بر صدق در عمل آنان است. (بقره آیه 111 و انبیاء آیه 24) و آیات دیگر)
با توجه به این نشانه ها، انسان به سادگی و آسانی می تواند راستگوی واقعی و راستین را از راستگویان مدعی و دروغین باز شناسد. بنابراین نمی بایست برخی از اعمال و رفتار گروهی فریبکار موجب شود تا در دام آنان افتاد. برخی با گریه و سایر شواهد ظاهری می کوشند تا مردم را فریب دهند (یوسف آیه 16 و 18) و اصولا نباید برخی از رفتارهای ظاهر و تظاهری مبنا و ملاک داوری قرار گیرد. بسیار دیده اید که دروغگویان به گریه متوسل می شوند. از این روست که قرآن گریه را حربه دروغگویان می شمارد و می گوید که آنان با گریه می کوشند تا حقیقت را بپوشانند و مردمان را گمراه کنند. بنابر این نمی بایست گریه و دیگر تظاهرات ظاهری مردمان را ملاک داوری قرار داد. (بقره آیه 204) اینان در ظاهر رفتاری را انجام می دهند که با باطن ایشان مطابقت ندارد و حتی گرفتارهای ایشان زیبا و دل پسندتر و شگفت انگیزتر است. (همان و نیز منافقون آیه 1 و 6)
عباس قربان زاده

91/10/24::: 10:4 ع
نظر()
  
  


راستگویى [مایه] آرامش و دروغگویى {مایه} تشویش است.
نهج الفصاحه، ح
1864

بدان که راستگویى، پر برکت است و دروغگویى، شوم.
تحف العقول، ص
14

راستگو در آستانه نجات و بزرگوارى است و دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى.
نهج البلاغه، خطبه
 86

هر کس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نکند، دروغ نگوید و خلف وعده ننماید، جوانمردیش کامل، عدالتش آشکار،

برادرى با او واجب و غیبتش حرام است.

(خصال، ص 208، ح 28)

راستی





  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >